Te Anau en Southern scenic route

27 december 2019 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Gelukkig was de reis nu niet zo lang. Rond de middag kwamen we aan in Te Anau, een plaatsje van waaruit je naar heel Fiordland kan. Milford en Doubtful sound zijn hier 2 prachtige natuur gebieden waar je met een boot een cruise kan doen. Je zit hier midden tussen de fjorden, door gletsjers gevormde landschappen. Het is hier echt prachtig, gigantische bergen en mooie meren en rivieren.

Milford sounds is het bekendste gebied om naar toe te gaan, maar dit betekend ook bussen met Chinezen...die zaten ook al volop in ons hotel en in het dorpje (in heel nieuw Zeeland kom je ze trouwens over al tegen!). Wij besloten een cruise te doen in Doubtful Sound, het kleine zusje van Milford maar schijnbaar net zo mooi. Ook wilden we een deel van de Kepler track lopen, 1 van de great walks in NZ. Je hebt enkele hikes aangemerkt staan als great walks, dit zijn meerdaagse hikes waarbij je slaapt in hutten onderweg. Helaas waren bij alle hikes alle slaap plekken al vol geboekt, anders hadden we dit graag gedaan! Dus dan maar dag trips naar deze routes maken.

De volgende dag zijn we met de auto naar Milford Sounds gereden, een prachtige route door super mooie bergpassen. Aangekomen bij Milford Sound bleek dit niet meer dan een soort haven te zijn voor de vertrekkende cruises. Een lichte teleurstelling was dit wel, ook toen bleek dat we wat verkeerd hadden gekeken qua hike en de Kepler track helemaal niet in de buurt zat. Toen besloten om een andere mooie hike in de buurt te doen, de Key Summit. De hike had een pittige klim erin en helaas weer zeiknat geregend maar hij was fantastisch mooi! Daarna voldaan terug gegaan naar ons hotel. Savonds was er niet veel te beleven in het dorpje dus lekker even tv gekeken en op tijd gaan slapen.

De volgende dag zijn we naar Doubtful Sound gereden, je rijdt naar het plaatsje Manapouri vanuit waar je met een Ferry vertrekt naar Doubtfull Sound. Deze toch alleen was al ontzettend mooi. Na de boottocht ga je per touringcar over de duurste weg ter wereld. Het is niet mogelijk om met de auto naar Doubtful Sound te rijden, je moet per boot. Op de fjord waren dan ook eigenlijk geen wegen, ze hebben er een 22 km lange weg aangelegd door de bergen. Deze kostte ongeveer 823 miljoen om aan te leggen!! Onze gids/buschauffeur wist ontzettend veel te vertellen over de sounds en deed dit ook geweldig leuk! Na de busreis kwamen we aan bij een klein haventje waar onze boot klaar lag. We hebben goed 3 uur door de fjorden gevaren waarbij er tussendoor veel uitgelegd werd, echt ongelooflijk mooi!!

Het enige nadeel wat ze in NZ hebben zijn sandflies...net zoiets als muggen maar kleiner en hardnekkiger! Dus ondanks goed smeren wel een paar keer gestoken. Na de tocht zijn we per bus en Ferry weer terug gegaan. Wat een heerlijke dag was het En wat een geluk hebben we gehad met het weer. Dit is 1 van de natste gebieden ter wereld, ze hebben ongeveer 200 dagen regen per jaar en er valt 7 a 9 meter per jaar! Savonds lekker wraps gemaakt en op de hotelkamer gegeten en op tijd naar bed gegaan.

De volgende dag zijn we richting het zuiden gereden via de Southern scenic route. Een route langs de hele zuidkust van NZ. Helaas regende het de hele dag en hebben we onderweg dus maar renpaard korte stops gemaakt. We hadden een caravan bij mensen thuis geboekt in de Catlins. Dit is een erg rustig gedeelte van de zuidkust. De plaatsjes die je onderweg tegen komt zijn erg klein en er is behalve de mooie natuur en bergen ook niet veel te doen. Eind van de middag kwamen we aan bij onze caravan. Opzich helemaal niet verkeerd en erg knus, alleen bleef het maar regenen en was ons toilet een eindje lopen bij de caravan vandaan. Aangezien we in een straal van 10 a 15 km bij ons vandaan geen winkels of restaurants hadden zitten, zijn we een eindje verder gereden naar een camping park waar een restaurant zou zitten. Toen we aankwamen was het hier ook uitgestorven, we hebben een kleine snack en een drankje gedaan voordat ze om 16.00 uur dicht gingen. Aangezien er verder niets in de omgeving was en het nog steeds erg hard regende, hebben we de avond knus op bed gelegen in een poging het wat warm te krijgen. Ik denk dat we rond 21.00 uur gingen slapen!

Na een redelijke nacht slaap hebben we besloten er maar een reisadvies van te maken aangezien het weer nog niet beter was geworden. Een lange trip voor de boeg van de Catlins langs de oostkust, via Arthurs pass naar Greymouth, ongeveer 800 km. We zijn door Dunedin gereden en het stuk langs de kust was erg mooi. In Dunedin heb je de steilste weg in een woonwijk ter wereld, natuurlijk dat we daar even naar boven moesten. Verder onderweg een aantal keer gestopt op mooie plaatsen, maar het mooiste stuk van de weg kwam op het laatst, Arthurs pass. Een route door de bergen van oost naar west en deze was ongelooflijk mooi. We baalden beide dat we hier niet ergens onze nacht geboekt hadden. Dit was het mooiste stuk NZ wat we zover hadden gezien. Een weg tussen gigantische bergen, lange hoge bruggen over rivieren en prachtige uitzichten. Het was een lange rit, maar uiteindelijk kwamen we rond 17.30 uur aan in Greymouth. Een plaats aan de kust die super mooi aan het water en tussen de bergen ligt, maar waar helaas zelf weinig te zien of doen is. We sliepen in een backpackers hostel en werden ingecheckt in de olifanten kamer! Daarna een hapje gegeten bij 1 van de weinige restaurants wat uiteindelijk nog erg gezellig was met live muziek!