Golden bay, Nelson en Picton

5 januari 2020 - Picton, Nieuw-Zeeland

Na een nacht slapen zijn we de volgende dag direct doorgereden richting het noorden. We zouden kerst vieren in het plaatsje Nelson en hadden nog wat dagen daarvoor om ergens anders te besteden. We wilden graag naar het Abel Tasman NP wat in die buurt ligt. De meeste mensen gaan daar vanuit Nelson of iig vanaf de zuidzijde met water taxi’s heen. Nu kregen we de tip om naar Golden Bay te gaan ipv vlakbij Nelson, dus besloten om hier nog 3 nachten heen te gaan.

De route erheen was prachtig. We zijn via de westkust naar Westport gereden en vanuit daar naar Nelson. De route van Nelson naar Golden bay was ook weer adembenemend, wat een ongelooflijk mooi land. In golden bay hadden we een kamer op een boerderij geboekt. Daar aangekomen sliepen we in ene heerlijk ruime kamer met kookgelegenheid, een bbq en ruim terras. Het uitzicht en de plek waren heerlijk om even wat bij te komen van het vele reizen de afgelopen dagen. Die avond hebben we lekker thuis de bbq aangestoken en genoten van de prachtige plek. De volgende dag hebben we natuurlijk eerst in de ochtend de wedstrijd tussen Rico en Badr gekeken! Helaas eindigde deze niet zoals gehoopt. Daarna zijn we met de auto in de omgeving rond gaan rijden. We zijn bij de warm water bronnen/Pools geweest, hebben een stuk gelopen richting een grot en verder genoten van het prachtige landschap en de kleine dorpjes onderweg. Die avond zijn we gaan eten bij een van de bekendste bars in het Zuidereiland, The Mussel. Er was live muziek van een lokale band en echt het hele door was uitgelopen om ze te zien. Een ervaring opzich om te zien hoe iedereen hier uit zijn dak ging op deze rock muziek!

De volgende dag zijn we met de auto naar de noord ingang van het Abel Tasman NP gereden. Een bochtige smalle gravel weg waarbij we weer erg blij waren met onze Ford ranger. Na de mooie routen kwamen we aan in het park bij Tatanarui. Vanaf daar hebben we ongeveer 3 uur gelopen langs de prachtige kust van Abel Tasman, met onder weg nog een pittige klim over een berg. Het weer was heerlijk die dag dus hebben we de hike afgesloten met een duik in het heerlijke water! Ook die avond weer lekker op de veranda gezeten met een hapje en drankje!

Op tijd zijn we gaan rijden naar Nelson, aangezien we niet wisten of kerstavond alles open was wilden we er op tijd zijn. Onderweg naar Nelson rij je weer over prachtige bergpassen langs de zee. Wat boodschappen gedaan onderweg en we hadden een heerlijk huisje met zwembad voor de deur dus een middag heerlijk ontspannen voor het huisje gezeten. Savonds zijn we het dorp even in gegaan, alles bleek nu nog open maar 1e Kerstdag zou echt alles gesloten zijn. Op het terras een hapje gegeten en daarna heerlijk gaan slapen. 1e kerstdag hebben we nog wat rondgereden in de auto, gekeken bij een kerstboom tentoonstelling in een kerk en rond gewandeld in het lark, maar inderdaad niets was geopend behalve een night by day supermarkt. We hadden al verschillende hapjes, een soepje en verschillende oven broodjes gehaald om als kerstmaal te eten aangezien het koken toch wat beperkt was. Een lekker relaxte dag gehad waarbij het eten helaas niet helemaal lukte vanwege een defecte oven en pan zonder anti aanbak, maar desondanks een prima eerste kerstdag 😂

Tweede kerstdag zijn we gaan rijden naar Picton, waar we de 27e de oversteek gingen maken richting het Noordereiland. De weg naar Picton toe was weer prachtig, we hebben onderweg nog de French pass gereden. Ik had gelezen dat dit een mooie weg omhoog in Marlborough sounds was. De weg was een goede 2 uur om waarbij je alleen heen en terug kon rijden maar we hadden de tijd dus besloten naar boven te rijden en hier hadden we zeker geen spijt van. Ongelooflijk hoe mooi deze weg was, een onverharde weg langs de berg gemaakt waarbij je uitkeek over de Marlborough Sounds met alleen maar bergen om je heen. Dit was het omrijden meer dan waard en zeker met Arthurs pass het mooiste stuk wat we tot nu toe gereden hadden! Na de French pass zijn we via de Queen Charlotte drive doorgereden naar Picton. Ook een ontzettend mooie route, maar haalt het toch echt niet bij de French Pass.

Vlakbij Picton, Waikawa, hadden we en ontzettend leuke plek om te slapen bij mensen thuis. Ze hadden een zwembad en daar zijn we die middag/avond dan ook aan gaan liggen en hebben daarna heerlijk gegeten in Waikawa een leuk dorpje met een gezellige haven. Na weer een goede nacht geslapen zijn we de volgende ochtend Picton even ingelopen. Er waren leuke winkels en we hebben heerlijk op terras een bak koffie gedaan! Om 12.30 hebben we onze huurauto ingeleverd (we kregen op het Noordereiland een andere) en hebben we ingecheckt bij de Ferry. De overtocht was heerlijk ontspannen, de Ferry is een halve cruise boot waarbij je gelegenheid genoeg hebt om te eten, van het uitzicht te genieten of te ontspannen! Eind van de middag kwamen we aan in Wellington waarbij de uitgifte van de nieuwe auto super soepel verliep. We kregen exact dezelfde auto en zijn naar het hotel Mercure Abeltasman gereden waar we die nacht sliepen.

1. Heleen Dragt:
    5 januari 2020
    Wat maken jullie toch een mooie reis!
    Geniet nog!
    Xxx Heleen
  2. Marit:
    5 januari 2020
    Prachtige reis! Wat een bijzonder land. Geniet nog lekker! Enne... kerstdiners zijn sowieso overpratend, hoor ;-) Liefs!