Lake Tekapo/mount Cook & Queenstown

20 december 2019 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Aangezien het best een eind rijden was vanaf Kaikoura naar mount Cook, hadden we besloten via Airbnb een b&b net voor lake tekapo te boeken. Daar kwamen we eind van middag in het plaatjes Fairlie aan. We hadden een kamer bij super vriendelijke mensen in huis geboekt. Het plaatsje zelf was, net als tot nu toe de rest van Nieuw Zeeland, super rustig. Er waren 2 pubs nog open, waarbij we er bij 1 gegeten hebben. Was geen hoogstaande kookkunst en ook de pub was meer een ontmoetingsplek voor alle lokale zuipschuiten, maar we hebben ons ogen uitgekeken en ons vermaakt!

Savonds hebben we nog even op de bank gezeten bij de verhuurders en gezellig met ze gekletst. Hierna op tijd naar bed gegaan en de volgende ochtend op tijd vertrokken richting lake tekapo. Toen we daar aankwamen hadden we erg geluk met het weer! Over het algemeen kan het redelijk regenen in nieuw Zeeland en in de bergen kan het weer binnen 10 minuten omslaan, maar het was nu zonnig en droog! Lake Tekapo heeft een unieke kleur water, als de zon op het meer schijnt weet je niet wat je ziet! Het water is echt turkoois blauw, ongelooflijk mooi! We zijn met de auto naar de top van mount John gereden en hebben daar onder genot van een prachtig uitzicht, een heerlijke kop koffie gedronken.

Na lake Tekapo zijn we door gegaannaar Mount Cook, dit is ongeveer 1,5 uur rijden. We wilde beide graag een bekende track lopen daar, de Hooker Valley track. De track duurt ongeveer 3 uur en is goed te doen. De middag hebben we deze dan ook gelopen, inderdaad een erg mooie track maar helaas met name het 2e deel hebben we heeeel erg veel regen gehad!! Eind van de middag dus zeiknat maar voldaan door gereden naar Omarama.

Ons idee was eigenlijk om na Mount Cook weer terug te rijden naar het Oosten en vanaf Dunedin de scenic route langs de zuidkust naar het westen, Queenstown en dan naar boven, te rijden. Echter zijn er vorige week behoorlijke overstromingen geweest aan de westkust waardoor er een brug ingestort is op de enige weg langs de westkust thv Ford Glacier. Hierdoor was het niet mogelijk om langs de westkust naar boven te rijden. Dit betekend of 400 km omrijden over een weg die we al gereden hadden, of de keuze maken eerst naar Queenstown gaan en dan de route van west naar oost rijden. Dit hebben we dan dus ook gedaan en hebben we de nacht doorgebracht in een cabin op een groot holliday park in Omarama.

Gelukkig scheen de zon en konden we al onze kleding en schoenen in 2 nacht laten drogen! Hier hebben we ook voor het eerst zelf wat gekookt en zijn we de avond heerlijk voor de cabin blijven zitten. De volgende dag zijn we door gereden naar Queenstown waar we in de middag aankwamen. Hier hadden we 2 nachten in een mooier hotel, maar wel net buiten de stad geboekt. Vanaf het hotel ging er elk uur een gratis shuttle naar het centrum dus dat was fijn! Nu dachten we dat Queenstown redelijk groot was doordat het in alle boeken meerdere malen genoemd wordt, maar het is maar een dorpje. De ligging is wel super mooi tussen de bergen en aan een meer.

‘s avonds hebben we in de haven heerlijk gegeten en een drankje gedaan in de haven. Queenstown heeft een leuk klein centrum met meerdere bars en leuke restaurants. Die nacht hebben we weer ongeveer 9 a 10 uur geslapen denk ik! De volgende ochtend nadat we heerlijk rustig aan hebben gedaan, zijn we eerst naar Arrowtown gereden, een super leuk klein plaatsje naast Queenstown. Helaas regende het enorm waardoor er maar even snel doorgelopen zijn. De middag hebben we goed geshopt in Queenstown, weer heerlijk gegeten en genoten van een biertje op het terras. Zo snel kan het weer omslaan..

De laatste ochtend hadden we een tour geboekt met een Jet boat over 2 verschillende rivieren. Een jetboat kan 95 km/u en 360 graden spinnen. Het uitzicht vanuit de boot en over het meer was fantastisch! De boot ging inderdaad erg hard en kan zelfs varen over een laag van 10 cm water. Zeker een aanrader om te doen. Na de tour zijn we doorgereden richting Te Anau, de toegang richting Milford En doubtful Sound in een van de mooiste stukken natuur..Fiordland!

1. Heleen Dragt:
    20 december 2019
    Fantastisch jullie verhaal te lezen. Komen weer allemaal herinneringen boven. Allemaal plekken waar ik ook geweest ben. Wij waren ook tot op het bot nat na die hook wandeling 😂
    Milfourd is prachtig. Hopelijk hebben jullie wel mooi weer.
    Ik ben b benieuwd naar de rest van jullie reis.