Christchurch en Kaikoura

16 december 2019 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Eind van de middag kwamen we dan eindelijk aan in Christchurch. Het ophalen van onze dikke Ford Ranger verliep soepel en na de laatste checks konden we onze trip beginnen!! Even wennen was het om links te rijden en dus ook de besturing van de auto zat net andersom, maar het went erg snel! De eerste nacht hadden we een B&B in Christchurch geboekt. Daar aangekomen zaten we in een buitenwijk bij een super vriendelijke vrouw in huis. Het was inmiddels al ruim etenstijd, dus even snel omgekleed en in de buurt een pizza gehaald.

Wat ons gelijk opviel is dat Nieuw Zeeland super overzichtelijk en netjes is! De omgeving was nu al mooi en de wegen zijn erg goed en ruim opgezet. Voordat we weg gingen was het lastig sommige routes of wegen in te schatten, maar er is echt vaak maar 1 weg van het ene plaatsje naar het andere. Christchurch is een redelijke plaats volgens de kaart, maar in werkelijkheid, vergeleken met onze steden maar een klein stadje. Na het eten zijn we vrij snel naar bed gegaan aangezien we toch wel een lichte jetlag hadden.

De volgende dag, na het ontbijt in de B&B, zijn we in de ochtend naar het centrum van Christchurch gereden. Daar hebben we de ochtend rondgewandeld langs het water en de highlights in de stad gezien zoals de botanic gardens cathedral sqaure, earthquake memorial en het treintje wat rond rijdt in de stad. We hadden al besloten vandaag door te rijden naar Kaikoura, een plaats aan de oostkust dus dit hebben we in de middag gedaan. Een trip van 3 a 4 gedeeltelijk langs de kust, zeker geen straf om hier te moeten rijden!

Eind van de dag kwamen we aan in Kaikoura, een klein plaatsje aan de kust. Daar hadden we een klein huisje op een hollidaypark gehuurd voor 2 nachten. Kaikoura staat bekend om het spotten van walvissen/dolfijnen en zeeleeuwen. Dit stond dan ook op ons lijstje om zeker te doen. Na een goede nacht zijn we de volgende ochtend op pad gegaan voor onze eerste hike. De temperatuur was 20 graden en zonnig, ideaal dus. We hebben de South Bay track gelopen, een track van ongeveer 3 a 4 uur door het bos en langs de zee. Tijdens de hike kwamen we langs super mooie baaien en geweldige uitzichtpunten. In enkele baaien lagen ontzettend veel zeehonden waar je dichtbij kon komen, lopend langs de zee hebben we geen dolfijnen of walvissen gespot maar wat een geweldige natuur!

Helaas hadden we beide toch niet genoeg gesmeerd en waren op sommige plekken al goed verbrand na deze hike. De intensiteit van de zon ligt hier een stuk hoger als in nl. De middag lekker een drankje gedaan op een terras en savonds heerlijk gegeten bij the whaler.

De volgende ochtend hadden een excursie geboekt waarbij we met een vliegtuig walvissen zouden gaan spotten! Om half 10 moesten we bij terminal 1 op het vliegveld zijn. Aangezien dit vliegveld zo groot was als een gemiddeld voetbalveld, liepen we bij het eerste gebouw naar binnen. 10 minuten voor tijd kwamen we er gelukkig achter dat we bij de verkeerde terminal en maatschappij stonden! Uiteindelijk ons aangemeld bij het juiste bedrijf maar bleek dat met het aantal mensen dat we waren, het maximum gewicht per vliegtuig teveel was (tja wat wil je met die 2 meter mannen 😂) daarom vertrokken we een vlucht later om 11.30 uur.

De ervaring in het vliegtuig was al geweldig, we zaten met 8 mensen totaal in het vliegtuig en zouden ongeveer 30 minuten in de lucht zijn. Die ochtend was er al een walvis gespot waardoor onze kansen ook wel groter werden! Uiteindelijk hebben we 2 spermwhales (grootste daar in de buurt) en ongeveer 400 dolfijnen gezien! Echt geweldig, was elke euro waard! Na de vlucht hebben we onze trip verder gemaakt naar Fairly, een klein plaatsje voor lake tekapo en Mount Cook.

1. Marian:
    16 december 2019
    Ik kan er jaloers op worden. Jullie hebben al veel gezien en prachtig om te lezen. Have fun.
  2. Linda Steensma:
    16 december 2019
    Wow, klinkt echt geweldig! En ja, de zon brandt daar n stuk heftiger. Daar is onze zonnebrand niet tegen bestemd.
  3. Marit:
    16 december 2019
    Wat zien en doen jullie veel! Geweldig, wat een land!
  4. Martinique:
    16 december 2019
    Heerlijke verhalen en jullie zijn pas net begonnen....