Het noordereiland

7 januari 2020 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Op het moment dat ik dit typ zitten we al te wachten op onze vlucht terug naar nl. Ik loop dus behoorlijk achter qua schrijven, maar dit komt alleen maar omdat er zoveel te zien en te doen is in Nieuw Zeeland, dat er haast geen tijd over blijft of ik er niet altijd meer zin in heb na een lange dag met veel geweldige indrukken. Ik zal het laatste gedeelte dan ook wat inkorten.

In wellington zijn we naar het te Papa museum geweest wat door veel mensen werd aangeraden en het was inderdaad geweldig mooi! Na het bezoek zijn we door gereden naar Omapere, een plaatsje vlakbij Tongariro NP. We wilden erg graag de Tongariro alpine crossing lopen. Een pittige hike van 19 km die je alleen kon doen bij goed weer. Van te voren hadden we de shuttlebus al geregeld en we hoopten maar op goed weer. De dag dat we aankwamen in Omapere was de track gesloten vanwege slecht weer maar wij hadden de volgende dag geluk. Het weer was perfect en we hebben een geweldige hike over de kraters gelopen. Dit gebied staat ook wel bekend als Mordor uit Lord of the Rings, je loopt langs en gedeeltelijk over Mount Doom uit de film, geweldig mooi! De hike was behoorlijk pittig, recht de vulkaan op en af maar meer dan de moeite waard. Die avond hebben we heerlijk ontspannen in de jacuzzi gezeten en lekker gegeten in het dorpje.

We hadden besloten vanwege tijdgebrek niet te gaan slapen in Rotorua of bij lake Taupo maar er tijdens de reis langs en door te rijden, dit hebben we dan ook de volgende dag gedaan. Het meer was geweldig mooi en Rotorua staat bekend om alle natuurlijke thermale baden die er zijn. De stad stinkt naar zwavel als je binnenkort en overal zijn er parken/ gebieden waar je naar binnen kan om de thermale baden/pools te zien en eventueel erin te gaan. Wij besloten naar het openbare park te gaan (op lokaal advies) en gratis alle verschillende poelen te zien. Heel bizar om kokend water uit de grond te zien komen, natuurlijke modderbaden en zwavel Pools zijn er overal in de stad. Het hele gebied is (actief) vulkanisch gebied waardoor deze poelen ontstaan. Nadat we rond hebben gelopen zijn we door gereden naar het noorden naar Te Aroha, waar we sliepen. Deze plaats lag vlakbij Matamata waar we de volgende dag heel wilden. In Matamata ligt namelijk Hobbiton, de filmset van Lord of the rings.

De volgende dag (inmiddels oudejaarsdag) hebben we en tour door Hobbiton gedaan. We zijn redelijke LOTR fans en vonden de tour echt geslaagd. Heel het dorp van de hobbits hebben ze laten staan na het opnemen van de film en kadaster kun je met een tour door heen met een gids! Na de tour zijn we doorgereden naar Auckland waar we oud en nieuw zouden vieren. Een vriend van Jens, Niels, was enkele dagen geleden aangekomen in NZ en bleef bij ons slapen. We hadden een mooi appartement vlakbij central Auckland en zijn die avond het centrum in gegaan. Rondom de sluitwerk zou live muziek zijn en om 12 uur werd er vanaf de skytower vuurwerk afgestoken. In NZ wordt er alleen georganiseerd vuurwerk afgeschoten in enkele steden, verder zijn er wat bars open maar het feest zoals wij kennen, kennen ze hier niet. We hebben op straat afgeteld, het vuurwerk gekeken en zijn daarna een bar ingedoken. Helaas was het niet helemaal zoals we gehoopt hadden, maar we hebben ons zeker vermaakt en rond 03.00 uur lagen we voldaan op bed!

De volgende dag hebben we een relax dag in het appartement gehouden. Heerlijk lui op de bank, er was een zwembad en fitness maar die hebben we die dag maar overgeslagen. Een dagje niets doen is dan ook wel fijn. De laatste dagen wilden we helemaal in het noorden doorbrengen, aangezien we de rest van het noorden wel redelijk druk vonden. We besloten 2 nachten in Whangarei te slapen en vanuit daar naar de  Bay of islands te rijden voor een bootcruise. In de bay of islands was het onmogelijk om tegen een redelijke prijs nog accommodatie te boeken. We zijn die dag naar glowworm cave in de buurt van Whangarei gereden. in NZ heb je meerdere grotten met glowworms waar je ze kan bekijken en ze komen alleen in NZ voor. We kregen een leuke rondleiden en het was echt bizar te zien hoe het leek alsof er een Sterrenhemel in de grotten was!

De volgende dag hadden we een zeilcruise in de Bay of Islands geboekt. De Bay of Islands bestaan uit 144 kleine eiland bij de kust. Je kunt met een boottocht gaan maar dan zit je met 40/50 man op een snel varende boot. Ons leek het leuk om met een een zeiljacht rond de eilanden te varen en het was inderdaad prachtig! Helaas waren er geen dolfijnen aangezien er orkas waren gespot eerder die week. Fingerscrossed maar helaas..het bleek dat er later op de dag wel orkas in de baai gezien zijn maar wij hebben ze gemist. Desondanks was het een geweldige dag, we hadden prachtig weer en wat een geweldig mooi gebied! Na de tocht hebben we nog even rondgelopen in de leuke badplaats Paihia en toen rustig aan terug gereden.

Met nog maar 3 nachten te gaan besloten we de komende 2 nachten om een huisje helemaal in het noorden te boeken bij iemand op haar privé terrein, gelegen direct aan het strand. Toen we aankwamen in Hihi, bij de cabin op het privé terrein van Leonie, hadden we hier zeker geen spijt van. Wat en geweldige plek om te slapen..ons eigen goed uitgeruste cabin en daarvoor een geweldig uitzicht over de zee met toegang tot eigen strand. De eigenaresse was een geweldig lieve vrouw die een flesje wijn voor ons had klaar gezet. Daarmee zijn we dan ook heerlijk van het uitzicht gaan genieten. Dit was echt even ontspannen...bij de cabin lagen wat hengels en aas dus nog geprobeerd om die avond ons eigen eten te vangen maar helaas.

De volgende dag zijn we rustig aan helemaal naar het noordelijkste punt gereden met verschillende mooie en interessante stops onderweg. Door de bosbranden in Auckland was de lucht de hele dag al erg vreemd van kleur, wat oranje/gelig en leek het alsof er veel smog was. Hierdoor konden we beide avonden helaas de zonsondergang niet zien, maar het uitzicht bij Cape Reinga (het noordelijkste punt) was gelukkig nog wel geweldig. Savonds hebben we zelf wat gekookt en helaas moesten we ons al klaar maken voor de laatste nacht in Auckland.

We hadden tijdens de reis het idee gekregen om hier een tattoo te laten zetten. Meerdere plaatste hebben we geprobeerd maar helaas lukte het niet. Een optie was nog maandagochtend via Whangarei terug te rijden naar Auckland. De shop had daar op maandag open inloop, dus zijn we op tijd gaan rijden. Helaas toen we aankwamen rond half 11 was er voor de hele dag geen plek meer. Ik baalde er flink van maar het was niet anders, dan hadden we het eerder moeten plannen. Dus deze keer geen blijvende herinnering in het land zelf laten zetten..

De laatste souvenirs zijn geshopt, we zijn nog bij een lekker restaurant uit eten geweest en toen was het al tijd om de koffers te gaan pakken en ons klaar te maken voor de laatste nacht. We sliepen in een gezellig B&B waarbij er alleen een shutter erg veel lawaai maakte ‘s nachts dus een hele goede nachtrust was het helaas niet. Na een gezellig ontbijt die ochtend, samen met een stel uit Zweden, Australië/India en Maleisië zijn we dan echt op weg gegaan richting het vliegveld. De auto ingeleverd en op het moment dat ik dit typ hebben we de eerste helft van de terugvlucht er al op zitten. Wat een geweldige reis in een van de mooiste landen ter Wereld!

1. Martinique:
    7 januari 2020
    Geweldig gaaf land hè! Super dat jullie zo genoten hebben. Bij mij staat dit land ook heel hoog genoteerd.
  2. Marit:
    7 januari 2020
    Geweldig! Ik heb enorm genoten van jullie uitgebreide verslagen en zou ook heel graag een keer naar Nieuw-Zeeland willen. Dank voor het delen van jullie verhalen, super om te lezen! Liefs en tot gauw! XXX
  3. Hilde:
    7 januari 2020
    Heb jullie op de voet gevolgd en wat een heerlijke en mooie reis hebben jullie gemaakt ben benieuwd naar jullie life verslagen, Fijn dat jullie weer terug zijn, tot gauw schatties😘😘